KAROLINA KOWALSKA
„EATING THE SUN”
Wernisaż : 14 listopada, godz. 18:00
Mała Scena i Hol Teatru Łaźnia Nowa, później dach Domu Utopii
pokazy wideo: 15-17 listopada, godz 17:00-18:00
Mała Scena Teatru Łaźnia Nowa
instalacja w holu Teatru Łaźnia Nowa: 15-30 listopada w godz 10-17 (oraz przed spektaklami)
instalacji na dachu Domu Utopii: 15-30 listopada w godz 10-20
KURATOR → Dominik Stanisławski
Z coraz większą łatwością kwestionujemy obecnie antropocentryzm. Odkrywamy, że rzeczywistość nie „rozgrywa się” jednak wokół nas, ludzi, że słońce wcale nie świeci specjalnie dla homo sapiens i że gdyby przypadkiem wydarzyło się, że nie zaistnielibyśmy – w końcu mogło się przecież tak wydarzyć – rzeczy dalej toczyłyby się swoim torami. W tak hipotetycznym wypadku dowolny philodendron, nie obciążony już taksonomicznym pytaniem ludzi o przynależność do obrazkowców, radziłby sobie doskonale także bez naszej z nim współobecności.
Filodendronom oraz innym roślinom, nie tylko z rzędu obrazkowców, przygląda się Karolina Kowalska, badając fenomeny energii i światła, wegetacji i powiązanego z nią zanikania, harmonii i przypadkowości, symetrii i jej przeciwieństwa, powtarzalności i zakłóceń w transmisji genetycznej, by wymienić wątki podstawowe.
Kontakt ze światem wegetujących roślin uczy, że jako ludzie jesteśmy jedynie elementem wielkiej całości, a nasze wyhodowane na gruncie antropocentryzmu myślenie jest jednym spośród wielu możliwych sposobów przyglądania się skomplikowanej rzeczywistości. I oto odkrywamy, że to sposób ani nie jedyny, ani zawsze najwłaściwszy.
W ramach pokazu rozsianego w przestrzeniach Teatru Łaźna Nowa i Domu Utopii spotkamy się z pracami z cyklu Abstrakttropik, stanowiącymi treść bronionej niedawno przez Artystkę dysertacji doktorskiej oraz metrykalnie starszą fotograficzną instalacją bazującą na świetlówkach – do zobaczenia na utopijnym tarasie.. Na czas trwania ekspozycji „Eating the sun” rośliny doniczkowe zamieszkujące parapety w przestrzeniach biurowych Teatru oraz Domu Utopii zostały oddelegowane do odegrania głównej roli: zaprezentują się pod specjalnymi doświetlającymi lampami, zapewniającymi opiekę podczas jesiennych ciemności. Najzwyczajniej nadal będą trwać, w nieco lepszych, jak na aktualną porę roku, warunkach. Liczymy, że na swe parapety wrócą
wypoczęte i gotowe do dalszego współbycia z pracującymi w ich towarzystwie ludźmi. Troska o inną / innego, to, jak podpowiada intuicja, jednocześnie troska o siebie.
Przeczytanie tych kilku słów nie powinno zająć więcej niż osiem minut. To czas potrzebny, by światło słoneczne dotarło ze źródła do naszej wirującej w ciemnościach Planety.
KAROLINA KOWALSKA (ur. 1978 – artystka i projektantka graficzna). Jej realizacje mają charakter intermedialny, tworzy fotografie, wideo, obiekty, oraz instalacje site — specific, w których często wykorzystuje światło. W 2023 roku otrzymała tytuł doktora sztuki nadany przez Akademię Sztuk Pięknych w Krakowie.
Abstrakttropik — wideo / 2022 / 24 min.,
dźwięk: Studio S21: Jacek Harędziński, Michał Gorczyca Mała Scena Teatru Łaźnia Nowa
Abstrakttropik — instalacja / 2022
Rośliny oraz przetworzone lampy dla roślin
Hol Teatru Łaźnia Nowa
Klosze na świetlówki — instalacja / 2005/2017
Taras Domu Utopii
fot. Karolina Kowalska