fot. Krzysztof Maniak, Protezy dla roślin i zwierząt
Artysta dokonuje symbolicznego zwrotu części natury, która została zagarnięta i przetworzona przemysłowo przez człowieka. Używa do tego ażurowych konstrukcji stalowych umieszczonych w przestrzeniach ogrodu Teatru Łaźnia Nowa i dachu Domu Utopii. Minimalistyczne rzeźby Krzysztofa Maniaka przyjmują rolę służebną wobec innych gatunków – pomagają piąć się w górę roślinom, pełnią funkcję karmników czy poidełek dla ptaków.
Instalacje oglądać można codziennie w godzinach 10:00-20:00.
Krzysztof Maniak – absolwent Wydziału Intermediów Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie; od 2018 roku związany z Katedrą Zjawisk Sztuki Intermedialnej Akademii. Praktyka artystyczna Krzysztofa Maniaka sytuuje się pomiędzy land artem, performance a minimal art, opiera się na działaniach w pejzażu. Jego prace to zazwyczaj dyskretne, proste gesty i interakcje z naturą, takie jak głaskanie mchu, kory, śniegu, wspinanie się po drzewach, szukanie odległości między drzewami odpowiadającej długości jego ciała. Miejsca te są zarówno tłem dla jego działań, jak i materiałem dla jego tymczasowych instalacji.
Wydarzenie jest częścią cyklu Warsztaty Solidarności Międzygatunkowej.
Kim są dziś mieszkańcy i mieszkanki Nowej Huty? Postanowiliśmy przeanalizować ich status, uwzględniając nie tylko antropocentryczną perspektywę dzielnicy, ale też – a może przede wszystkim – współzamieszkujące nowohucką przestrzeń inne gatunki. Takie szerokie spojrzenie było do tej pory pomijane w dyskursie dotyczącym dzielnicy. Program badawczy został rozpisany na szereg spotkań, warsztatów, działań performatywnych i wystawienniczych, które zrealizujemy przy zaangażowaniu artystek i artystów, badaczek i badaczy, hobbystów – fascynatów i fascynatek nowohuckiej fauny i flory i nie tylko.
– Łukasz Trzciński, kurator cyklu