Dzisiaj praktycznie każdy_a ukraiński_a artysta_ka zajmujący_a się sztuką krytyczną dysponuje pracami, których nie może pokazać. Nie chodzi tutaj o zewnętrzną cenzurę, lecz o diametralną zmianę kontekstu spowodowaną przez wojnę. Nie należy tego rozumieć jako konieczność rezygnacji z dawniej wykonanych prac. Chodzi o zrozumienie, że każda taka praca potrzebowałaby długiego komentarza, który przez to jakby ją zasłaniał, ‘zagadywał’. Wystawa “Autocenzura: jak, dlaczego, po co?” jest spowiedzią z takich niewygodnych, wypartych dzieł.
– Tworzę sztukę w czasie wojny, bo nie można tego nie robić, to jest mój obowiązek. Chociaż miałem też myśli typu: „Jaka sztuka? Tylko broń czy organizowanie pomocy medycznej, a wszystko inne jest bez sensu!”. Ale wojna odbywa się wielowarstwowo, jak i każdy inny proces, więc robienie sztuki podczas wojny jak najbardziej ma sens. – mówi Jan Bačynsjkyj w rozmowie z Magdą Ujmą.
W Domu Utopii zaprezentowany zostanie autorski wybór prac z ostatnich lat. W ramach otwarcia wystawy goście Międzynarodowego Centrum Empatii będą mieli możliwość spotkania tej niezwykle czujnej artystycznej osobowości.
Link do wywiadu, który z twórcą przeprowadziła Magda Ujma:https://restartmag.art/jestem-mutantem-pasozytujac-na-tradycyjnych-formach-buduje-sensy-z-przyszlosci/
Wernisaż 31 sierpnia, w Dniu Solidarności i Wolności, o godzinie 20:00 w Domu Utopii.
Yan Bačynsjkyj / Яна Бачинська / Yana Bachynska – ur. 1991 r. we Lwowie. Reżyser i artysta wizualny, badacz i propagator kultury queer . W latach 2017-2019 studiował w Akademii Sztuki w Szczecinie (mgr sztuki), a w latach 2008–2013 w Kijowskim Uniwersytecie Narodowym im. Tarasa Szewczenki (mgr filozofii).