Archeologia Codzienności. »Nowe topografie« Nowej Huty – spotkanie z Matthiasem Reinholdem

  • sobota 02.12.2023
  • godzina: 16:00 - 17:30

„Archeologia Codzienności 2023. »Nowe topografie« Nowej Huty” to oparta na szeroko zakrojonym dialogu artystyczno-badawczym praca, prowadzona przez dwoje doświadczonych artystów: Simone Rueß i Rafała Mazura, łącząca wielopłaszczyznową refleksję i analizę wizualną zmieniającej się dynamiki przemieszczania mieszkańców dzielnicy z udziałem dedykowanego krajobrazu dźwiękowego Nowej Huty w formie hybrid-mapping.

Trwająca od lipca rezydencja artystyczna Simone Rueß oparta była o performatywne działania badawcze. Artystkę można było spotkać w lipcu i wrześniu w przestrzeni Nowej Huty, przemieszczającą się z mobilnym stołem, na którym – wspólnie z mieszkankami i mieszkańcami dzielnicy – kreśliła mapy codziennej migracji swoich rozmówców i rozmówczyń. Spotkania stały się okazją do opowiadania o indywidualnej pamięci Nowej Huty.

Rafał Mazur, muzyk i filozof, znany m.in. za sprawą Koncertów Głębokiego Słuchania i cyklu Muzyka w Komnatach Ciszy, od kilku lat zajmuje się rejestracją i analizą pejzażu dźwiękowego Nowej Huty. W ramach projektu „Nowe topografie Nowej Huty” zarejestrował dźwięki, które stopniowo znikają z audialnej mapy Nowej Huty. 

Efekty współpracy artystki i artysty zostaną zaprezentowane w formie instalacji audio-wizualnej „city/sound/scape” z wykorzystaniem słuchawek bezprzewodowych, którą będzie można zobaczyć w dniach 1-4 grudnia w przestrzeni Małej Sceny Teatru Łaźnia Nowa (w godz. 16.00-19.00). 

Wernisaż wystawy odbędzie się 1 grudnia o godz. 18.00. 

Pokaz “city/sound/scape” otworzy 4-dniowe seminarium w Domu Utopii, którego pierwszym wydarzeniem będzie spotkanie z Matthiasem Reinholdem.

2 grudnia, godz. 16-17:30

Ikonolog – wykład wizualny Matthiasa Reinholda

Spotkanie odbędzie się na żywo z łączeniem online (w jęz. angielskim)

prowadzenie: Marlena Nikody / Dom Utopii

Pamiętacie czasy wczesnego internetu, gdy zafascynowani możliwościami nowej technologii siadaliśmy przed ekranami komputerów w oczekiwaniu na niewiadomą? Karierę robiły wtedy takie pojęcia, jak World Wide Web, hipertekst czy surfowanie, w których ukryta była zapowiedź utopijnego powiązania wszystkiego ze wszystkim, wizja nieskrępowanej wolności podróżowania szlakiem sieci skojarzeń, obietnica zaskoczeń i radości z obcowania z żywiołem luźnych asocjacji, zagłębiania się w kolejne warstwy tekstów i obrazów.

Matthias Reinhold odwołuje się po części do nostalgii pionierskich lat internetu, od ponad 15 lat tworząc stronę www.ikonolog.de, będącą swoistym labiryntem obrazów i słów, w którym nie można się nie zgubić. Tworzy w ten sposób rodzaj notatnika-brudnopisu, będącego zapisem codziennych obserwacji, wrażeń i wyobrażeń o rzeczywistości. Subiektywne, analogowe szkice i rysunki artysty są jednak zarazem zaskakująco neutralne, stanowiąc ślad emocjonalnej ekspresji, który jednocześnie przypominać może techniczny diagram. To napięcie między subiektywnością a obiektywnością zdaje się być dla Reinholda kluczowym tematem. Artysta zaprasza nas wejścia w swój świat i odnalezienia w nim siebie, swojej codziennej intymności, którą być może dzielimy ze sobą nawzajem, nawet o tym nie wiedząc. Tej wspólnoty doświadczeń i wspomnień szuka we wrażeniowości, zapraszając nas do wejścia do meandrującego strumienia – czy też splątanej sieci – świadomości i pamięci. “Pytanie brzmi: >>czy łączy nas coś w rodzaju zbiorowej perspektywy?<<” – mówi Reinhold. Jeśli tak, to na pewno nie jest ona oczywista, ale na pewno – ekscytująca. Jak w utopijnych czasach wczesnego internetu.

Zapraszamy na spotkanie z Mathiasem Reinholdem, podczas którego zabierze nas w podróż po swoim Ikonologu.

Matthias Reinhold jest narratorem wizualnym i pedagogiem, mieszkającym w Berlinie-Neukölln. Jego głównym projektem jest ikonolog, rizomatyczna strona internetowa, rozwijająca się od 2007 roku. Przed osiedleniem się Reinhold mieszkał m.in. w Hangzhou, Paryżu, Wenecji, Ulm i Warszawie. Otrzymał kilka grantów, np. “Kunstfonds-Arbeitsstipendium der Stiftung Kunstfonds”. W latach 2015-2018 był wykładowcą na ETH Zürich na wydziale sztuki i architektury. 

Wstęp na wydarzenie jest wolny! 

„»Nowe topografie« Nowej Huty” są częścią projektu Archeologia Codzienności 2023, stanowiącego serię artystyczno-badawczych działań dotykających tematu indywidualnej i zbiorowej pamięci. Kuratorką projektu jest Małgorzata Szydłowska. 

Partner główny: Method-Lab SFB 1265 “Re-Figuration von Räumen” Technische Universität Berlin

Współpraca: Akademia Muzyczna w Krakowie, Instytutu Etnologii i Antropologii Kulturowej, Fundacja Imago Mundi

Koordynacja merytoryczna: Łukasz Trzciński

Projekt realizowany przy wsparciu Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej oraz Gminy Miejskiej Kraków

Print this page
#newsletter
Bądź na bieżąco