„Archeologia Codzienności 2023. »Nowe topografie« Nowej Huty” to oparta na szeroko zakrojonym dialogu artystyczno-badawczym praca, prowadzona przez dwoje doświadczonych artystów: Simone Rueß i Rafała Mazura, łącząca wielopłaszczyznową refleksję i analizę wizualną zmieniającej się dynamiki przemieszczania mieszkańców dzielnicy z udziałem dedykowanego krajobrazu dźwiękowego Nowej Huty w formie hybrid-mapping.
Trwająca od lipca rezydencja artystyczna Simone Rueß oparta była o performatywne działania badawcze. Artystkę można było spotkać w lipcu i wrześniu w przestrzeni Nowej Huty, przemieszczającą się z mobilnym stołem, na którym – wspólnie z mieszkankami i mieszkańcami dzielnicy – kreśliła mapy codziennej migracji swoich rozmówców i rozmówczyń. Spotkania stały się okazją do opowiadania o indywidualnej pamięci Nowej Huty.
Rafał Mazur, muzyk i filozof, znany m.in. za sprawą Koncertów Głębokiego Słuchania i cyklu Muzyka w Komnatach Ciszy, od kilku lat zajmuje się rejestracją i analizą pejzażu dźwiękowego Nowej Huty. W ramach projektu „Nowe topografie Nowej Huty” zarejestrował dźwięki, które stopniowo znikają z audialnej mapy Nowej Huty.
Efekty współpracy artystki i artysty zostaną zaprezentowane w formie instalacji audio-wizualnej „city/sound/scape” z wykorzystaniem słuchawek bezprzewodowych, którą będzie można zobaczyć w dniach 1-4 grudnia w przestrzeni Małej Sceny Teatru Łaźnia Nowa (w godz. 16.00-19.00).
Wernisaż wystawy odbędzie się 1 grudnia o godz. 18.00.
Wstęp na wydarzenie jest wolny!
Simone Rueß jest artystką sztuk wizualnych. Szczególne miejsce w jej pracy zajmuje problematyka przestrzeni miejskiej i obserwacja architektury w kontekście jej społecznego funkcjonowania. Ukończyła studia w Staatliche Akademie der Bildenden Künste w Stuttgarcie. Jest stypendystką programu DAAD oraz Cité Internationale des Arts w Paryżu (2013). Jej prace były prezentowane na wielu wystawach, m. in. w Galerii Studio oraz Le Guern w Warszawie.
Rafał Mazur, muzyk i filozof. W swojej działalności artystycznej łączy muzykę improwizowaną, nagrania terenowe, soundscape composition i instalacje dźwiękowe. W ramach projektu „Wielki Dźwięk nie brzmi” łączy aktywność dźwiękową z zagadnieniami poznawczymi. Tworzy autorski projekt filozoficzny „Listening Philosophy” w którym stara się skonstruować ramy możliwego systemu myślowo-poznawczego wyprowadzonego ze sposobu funkcjonowania zmysłu słuchu i opisać cechy kultury audiocentrycznej. W ramach Domu Utopii w 2022 r. zrealizował cykl Koncertów Głębokiego Słuchania, a w 2023 r. był inicjatorem i kuratorem cyklu Muzyka w Komnatach Ciszy.
„»Nowe topografie« Nowej Huty” są częścią projektu Archeologia Codzienności 2023, stanowiącego serię artystyczno-badawczych działań dotykających tematu indywidualnej i zbiorowej pamięci. Kuratorką projektu jest Małgorzata Szydłowska.
Partner główny: Method-Lab SFB 1265 “Re-Figuration von Räumen” Technische Universität Berlin
Współpraca: Akademia Muzyczna w Krakowie, Instytutu Etnologii i Antropologii Kulturowej, Fundacja Imago Mundi
Koordynacja merytoryczna: Łukasz Trzciński
Projekt realizowany przy wsparciu Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej oraz Gminy Miejskiej Kraków