Prowadzący

(fot. D.Ścigalski)

Juliusz Chrząstowski

Aktor Narodowego Starego Teatru w Krakowie od 2003 roku, współpracujący także z krakowskim Teatrem Nowym Proxima i Teatrem Łaźnia Nowa.

Ostatnio można go zobaczyć w „Weselu” jako Gospodarza i „Wrogu ludu” jako doktora Stockmanna (oba spektakle w reżyserii Jana Klaty), w „Nie-boskiej komedii. Wszystko powiem Bogu” jako Orcia i w „Jeńczynie” jako Prezydenta (reżyseria Monika Strzępka), a także jako Wiedźmina-Turbolechitę w spektaklu pod tym samym tytułem (reżyseria Piotr Sieklucki) oraz w „Śniegu” jako Sunaya Zahima (reżyseria Bartosz Szydłowski).

Wykładowca na Wydziale Aktorskim Krakowskiej Akademii Frycza-Modrzewskiego, współtwórca i prowadzący projekt edukacyjny „Alchemia Teatralna” w Świdnicy.

(fot. archiwum J.Elminowskiej)

Justyna Elminowska

Scenograf, kostiumograf, grafik. Ukończyła Akademię Sztuk Pięknych w Krakowie: Wydział Grafiki oraz Scenografię na Wydziale Malarstwa. Studiowała także w Weissensee Kunsthochschule w Berlinie. 

Współpracuje z Yaną Ross (także przy jej spektaklach realizowanych poza Polską), Evą Rysovą oraz Mateuszem Pakułą (ostatnio przy wielokrotnie nagradzanym spektaklu Teatr Łaźnia Nowa „Lem vs. P.K. Dick”) Jest autorką scenografii i kostiumów do najważniejszych spektakli Artura Tyszkiewicza. Pracowała także z Jędrzejem Piaskowskim), Wojciechem Urbańskim, Iwoną Kempą, Zbigniewem Brzozą, Jackiem Jabrzykiem, Julią Mark .

Zajmuje się także scenografią filmową i telewizyjną. Jest autorką scenografii do dwóch spektakli telewizyjnych z cyklu „Teatroteka”: „Nie ma„, w reż. Natalii Sołtysik oraz „Słabi” w reż. Arkadiusza Biedrzyckiego oraz przedstawienia Teatru TV „Cena władzy

(fot. B.Bańka)

Lena Frankiewicz

Reżyserka, aktorka. Absolwentka Państwowej Szkoły Muzycznej II stopnia w Toruniu (1998) oraz Wydziału Aktorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Solskiego w Krakowie (2002). Jako aktorka należała do zespołów Wrocławskiego Teatru Współczesnego oraz Teatru Studio w Warszawie, by z czasem skupić się pracy inscenizatorki. Jako reżyserka debiutowała w 2009 r. autorskim 60/09 w warszawskim Teatrze Wytwórnia, spektaklem uznanym przez miesięcznik TEATR za debiut roku, którego kanwę stanowiły scenariusze polskich filmów z lat sześćdziesiątych. Pracowała m.in. w teatrach Kaliszu, Poznaniu, Toruniu, gdzie zrealizowała „Roberto Zucco” Koltesa, Warszawie, Łodzi. W Teatrze Narodowym w Warszawie przygotowała świetnie ocenione „Jak być kochaną” z Gabrielą Muskałą w roli Felicji oraz „Piknik pod Wiszącą Skałą”. Ma na swoim koncie także spektakle dla dzieci, zrealizowała „Plastusiowy pamiętnik” Kownackiej na scenie Teatru Polskiego im. Konieczki w Bydgoszczy oraz „Ziemian „Murawskiego we Wrocławskim Teatrze Lalek. Przygotowała spektakl dla młodzieży – „Iwonę, księżniczkę” Burbona Fertacz na scenie Teatru Powszechnego im. Hübnera w Warszawie. W Teatrze Telewizji wyreżyserowała „Dolce Vita” Holewińskiej i Kowalskiego (spektakl zrealizowany w ramach projektu „Teatroteka” Wytwórni Filmów Dokumentalnych i Fabularnych) oraz komedię kryminalną „Inkarno” wg noweli Brandysa (2019). Jest także autorką internetowego filmowego cyklu AKTORZY / SENIORZY, składającego się z rozmów o teatrze z seniorkami seniorami zawodu aktorskiego. Jest laureatką nagrody za reżyserię spektaklu Kto znajduje, źle szukał na 2. Koszalińskich Konfrontacjach Młodych m-teatr (2011), została także wyróżniona nagrodą indywidualną za reżyserię przedstawienia „Plastusiowy pamiętnik” w Konkursie na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka żywa” w Warszawie (2015). W maju 2021 autorski serial internetowy „Kroniki zarazy”, w którym zagrała główną rolę wyróżniony został nagrodą za najlepszy projekt teatralny w sieci, w konkursie DIG IT organizowanym przez Instytut Teatralny w Warszawie.

(fot. A. Rezulak / KFP)

Szymon Kloska

Krytyk i aktywista literacki. O książkach opowiada w radio i telewizji, czasami pisuje w prasie drukowanej i innej. Kurator programu Lem 2021. Wieloletni pracownik Instytut Książki, od stycznia 2017 roku związany z programem Kraków Miasto Literatury UNESCO. Rzecznik Nagrody Literackiej Gdynia i kurator Festiwalu Miasto Słowa, który towarzyszy nagrodzie. Od przeszło dekady współprowadzi audycję „Piątka z literatury” w RMF Classic. Prowadził liczne programy telewizyjne i audycje o literaturze, m.in.: „WOK – Wszystko o Kulturze”, „Książki na Lato” i „Myślnik”. Obecnie związany z „Nowym Tygodnikiem Kulturalnym”. Współtwórca Festiwalu Literatury dla Dzieci.  Od wielu lat prowadzi w Krakowie Dyskusyjne Kluby Czytelnicze – Reportaż.

(fot. archiwum M.Pakuły)

Mateusz Pakuła

Dramatopisarz, dramaturg, reżyser teatralny. Wielokrotnie nagradzany za swoje sztuki, adaptacje i spektakle. Laureat Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej i Nagrody Specjalnej miesięcznika „Teatr”. Wydał sześć książek z dramatami. Jego najważniejsze realizacje teatralne w ostatnim czasie to „Lem vs P. K. Dick” i „Pluton p-brane” w Teatrze Łaźnia Nowa w Krakowie oraz „Wieloryb the Globe”, w reżyserii Evy Rysovej. Jako dramaturg i autor adaptacji współtworzył m.in. takie spektakle jak: „Śnieg” czy „Konformista” w reżyserii Bartosza Szydłowskiego, oraz „Wojna polsko-ruska” i „Paw królowej” w reżyserii Pawła Świątka.  Książka „Jak nie zabiłem swojego ojca i jak bardzo tego żałuję” jest jego debiutem prozatorskim.

(fot. M.Ankiersztejn)

Renata Piotrowska-Auffret

 jest choreografką, performerką, artystką niezależną. W swoich pracach wykorzystuje narzędzia nowego tańca, sztuk performatywnych, dramaturgii i teatru.

Piotrowska interesuję się ciałem jako tematem i materią. Kontempluje współczesny świat poprzez czerpanie inspiracji z intymnych doświadczeń, realnych i fikcyjnych, osadzonych w danym kontekście społecznym. Interesuje ją przewrotność relacji między politykami ciał współczesnych i historycznych, między publicznym i prywatnym. Od roku 2014 tworzy spektakle w serii private pieces dotyczące polityczności kobiecego ciała.

Pracuje od 2007 roku. Jej ostatnie spektakle to m.in. „Śmierć. Ćwiczenia i wariacje“ / 2014, „Wycieka ze mnie samo złoto“ / 2017, „Wiem, uwielbiasz zwiędłe kwiaty”/ 2018 (prod. Teatr im.Słowackiego w Krakowie), „Równina wątłych mięśni”/ 2019 (prod. Teatr Łaźnia Nowa), „Danse Macabre” / 2021 (prod.Teatr Kochanowskiego w Opolu), „As long as we dance” / 2021 (Teatr Studio Hrdinu w Pradze). Obecnie przygotowuje realizacje „Oh flourishing places!” (KVS Brussels, Santarcangelo Festival, Dans I Trondelag, Teatr Łaźnia Nowa) oraz „Gdzie kryją się zmysły?” (Nowy Teatr w Warszawie, Dans I Trondelag) .

Swoje interdyscyplinarne spektakle prezentowała na festiwalach w Polsce, Europie, USA i Izraelu. Współpracowała również ze światowej sławy twórcami, m.in. Michaelem Schumacherem i Nigelem Charnockiem.

Priorytetowa artystka prestiżowej sieci Aerowaves w roku 2017 (spektakl „Śmierć. Ćwiczenia i wariacje“) oraz w roku 2019 (spektakl „Wycieka ze mnie samo złoto“). Jest stypendystką Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego programu “Młoda Polska” (2010) i programu „Stypendium Ministra” (2013).

Absolwentka Wydziału Sztuki Lalkarskiej Akademii Teatralnej w Białymstoku i Wydziału Choreografii w Centre Chorégraphique National de Montpellier. 

(fot. M.Stolarska)

Dominik Strycharski

Kompozytor, flecista, wokalista, improwizator, performer, nauczyciel i publicysta. Laureat Paszportu Polityki w kategorii Teatr za „tworzone, nierzadko na żywo, muzyczne fonosfery, które nie tylko wyznaczają puls i oddają atmosferę spektakli, ale są jednymi z ich bohaterów i scenicznymi partnerami dla aktorów i aktorek”. Gra i komponuje współczesny jazz w wielu odsłonach, muzykę współczesną,  elektroniczną, posthiphop, noise, a także różne odmiany muzyki improwizowanej. Nagrał ponad 30 albumów w bardzo różnych składach. Jest twórcą i założycielem zespołu Pulsarus, łączącego jazz z zaawansowaną elektroniką a także Core, Prophetic Fall, Myriad Duo. Współpracował z takimi artystami  jak Mikołaj Trzaska, Agusti Fernandez, Rafał Mazur, Noel Leandre Nuria Andora, Wojciech Waglewski, Adam Pierończyk, Jan Peszek, Barbara Drążkowska. Jako twórca skomponował różnorodną stylistycznie muzykę do przeszło 90 spektakli i projektów takich twórców scenicznych, jak Paweł Łysak, Bartosz Szydłowski, Michał Zadara, Paweł Świątek, Wojtek Klemm, Katarzyna Raduszyńska, Jan Peszek, Anna Badora, Wojtek Urbański, Kuba Roszkowski i wielu innych. W 2019 premierę miał kreatywny dokument „Symfonia Fabryki Ursus”, w którym jego muzyka pełni ogromną rolę. W 2020 premierę na Docs Against Gravity miał premierę film „Jeszcze Zdążę” z muzyką Strycharskiego.Współzałożyciel teatru Bretoncaffe. Od roku 1998 tworzy (jako kompozytor i wykonawca) wielowymiarowy projekt solowy Doministry, łączący współczesną muzykę elektroniczną, posthiphop, performance, noise i elektro-ambient. Jest twórcą jedynego na świecie dziennika dźwiękowego, którego kolekcja obejmuje dziś prawie 500 utworów.

Z DJ’em CueFx współtworzył producencki BandFx który ma na koncie kilka albumów. Był również współtwórcą wielu innych zespołów jazzowych i postrockowych. Współpracuje na stałe z Teatrem Akt występując regularnie w Polsce i za granicą ze spektaklami „Ikar”, „Poza Czasem”, „Planeta Róż” i „Fantomy”. Od 2007 roku prowadzi swoją stronę i bloga:

http://www.doministry.blogspot.com

(fot. M.Stysiak)

Jacek Wakar

Kurator programu Uniwersytetu Patrzenia Teatrem 2021-22. Krytyk teatralny, były kierownik redakcji publicystyki kulturalnej „Dwójki” Polskiego Radia oraz szef działów kultury „Dziennika Polska-Europa-Świat” i „Przekroju”. Selekcjoner Festiwalu Boska Komedia, juror wielu krajowych i międzynarodowych festiwali teatralnych oraz Warszawskiej Premiery Literackiej. Współprowadzący Nowy Tygodnik Kulturalny.  Autor książek „Przyczajony geniusz. Janusz Gajos. 21 opowieści” i „Zawód: aktor”. 

#newsletter
Bądź na bieżąco