KISSING A ROCK
MARIIA LEMPERK
OSOBA KURATORSKA: ŁUKASZ TRZCIŃSKI
25.07 /17.30
22.08/17.30
RZEKA DŁUBNIA i TEATR ŁAŹNIA NOWA
„Kissing a Rock”, to rozwijana przez artystkę seria performansów, dla której oś symboliczną stanowi figura kamienia jako metafora politycznej natury powierzchni (ciał, obiektów, gestów). Od czasów starożytnych cywilizacja zmaga się z językiem dominacji poprzez (obraz) cierpiącego ciała. W kulturze zachodniej cierpienie ciała podlega kontroli społecznej, postrzegane jako element świadomego, wyższego planu w sferze duchowej, opartego na patriarchalnym konstrukcie religii, który kształtuje rozwój kulturowy cywilizacji europejskiej. Cierpiące ciało w obliczu miejskiej figury ucieleśniającej władzę (nad ciałem) organizuje i dyscyplinuje jego (ciała) dynamikę. To ciało, które panuje nad otoczeniem, miejskim otoczeniem, które panuje nad ciałem.
„Niepodzielność ciała jako systemu – kompletność, jednolitość, harmonia – to kluczowe pojęcia w słowniku władzy. Różnorodność, złożoność, inność – opierają się dominacji. Każde ludzkie ciało jest fizycznie różne; każda osoba odczuwa sprzeczne pragnienia fizyczne. … fragmentacja «ludzkiego ciała» w przestrzeni miejskiej pomaga ustanawiać prawa – i nadawać godność – różnorodnym ciałom”. (R. Senet, „Ciało i Kamień: Człowiek i Miasto w Cywilizacji Zachodniej”)
Całowanie – całowanie – całowanie – całowanie – wybieranie – ważenie – mycie – wystawianie Kamienia. Schemat jest prosty, ciało akcji jest jasne – opowieść przechodzi przez samą siebie, kamień czeka na spotkanie. Przez cztery iteracje projekt wypracował swój własny język: bibliotekę tekstu, obrazu, akcji, w których całowane kamienie ilustrowały różne socjopolityczne wątki. Ostateczna edycja, bliska w formule teatralnej sztuki, tworzy metaforę historii miasta-przemocy-rzeki-kobiety-sztuki-kamienia w doświadczeniu Nowej Huty.
W realizowanej w kooperatywie z Domem Utopii odsłonie pokawałkowane cielesności miasta – Nowej Huty przechodzą płynnie w znalezione przed stu laty w rzece Dłubni ciało Pięknej Zośki. Ciało pochodzącej z terenów dzisiejszej Nowej Huty młodopolskiej modelki, która pozowała wielu krakowskim malarzom, pokawałkowane przez zazdrosnego męża, stanowi symboliczny łącznik dwóch światów – nowego i starego miasta, złożonych z odmiennych substancji urbanistycznych i społecznych.
Poprzedzone wspólnym wyławianiem kamieni z rzeki Dłubni działanie artystki przyjmuje formę magnetyzującego spektaklu, pełnego choreograficznych napięć nasyconych znaczeniami/metaforyką lekkich gestów i zaskakujących zmian dynamiki akcji. Zakończenie akcji wyznaczy dźwięk alarmu, zaprogramowanego losowo od 30 minut do 2 godzin. Zarówno wykonawczyni jak i publiczność nie będą informowani o czasie trwania spektaklu.
Uprzejmie prosimy o punktualne pojawienie się o oznaczonej godzinie (17:30) w Teatrze Łaźnia Nowa.
mariia Lemperk (she/they, Odesa) – artystka interdyscyplinarna, performerka i jedna trzecia BREASTMILK trio. Praktyka marii rozwijała się w projektach opartych na procesach interdyscyplinarnych, w których eksploruje polityki pamięci i ciała. Obecnie skupia się na obszarach kontrolowanych środowisk/płaszczyzn bólu, dekonstrukcji płci oraz obecności queer we współczesnych kontekstach politycznych i kulturalnych. Kilkukrotna rezydentka Domu Utopii.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego