“Cyklooksytocyna” z Aleką Polis

  • czwartek 05.01.2023
  • godzina: 12:00 - 16:00

2, 5 i 6 stycznia, w trakcie spotkań terapeutycznych w Domu Utopii, angażujących osoby z Ukrainy z doświadczeniem traumy wojennej, powstanie kolejna wersja pracy Aleki Polis z serii „Cyklooksytocyna”.

„Cyklooksytocyna” Aleki Polis swój zaczyn ma w… Szwecji. W trakcie pobytu na stypendium twórczym w tym kraju, w równościowym społeczeństwie, uwagę artystki zwracał uwagę fakt, że osoby z doświadczeniem migracyjnym są traktowane inaczej, spychane na margines. To wtedy pojawił się pomysł stworzenia wieży, osadzonej koncepcyjnie na synergii czterech kolorów (czarny, czerwony, żółty i biały), symbolizujących zarówno cztery kolory skóry jak i cztery strony świata. Wedle zamysłu, tworzące wieżę sześciany zmniejszają się wraz z jej wysokością, by u zwieńczenia, coraz bardziej rozdrobnione, stworzyć ostatecznie jedną całość.

Cyklooksytocyna, której tytuł nawiązuje do nazwy hormonu miłości, funkcjonuje w szeregu odsłon. Zarówno jako terapeutyczny totem, który performuje wraz z osobami uczestniczącymi, ale także jako seria obrazów – od ponad dekady Aleka Polis tworzy bowiem cyklooksytocyny mandaliczne, które powstają intencjonalnie – dla przyjaciół, znajomych, krewnych czy idei, które wpłynęły na życie artystki – trafiając do osób potrzebujących wsparcia, a nierzadko przez nie są też współtworzone.

Powstające od 2010 roku prace mandaliczne tworzone są na planie kwadratu. Każda jest fotografowana i numerowana. Im wyższy numer, tym praca bardziej dokładna, dopracowana, ale też coraz bardziej pozbawiona pierwotnej ekspresji towarzyszącej malowaniu. Kolory artystka wybiera losowo, traktując siebie, jako swoistą maszynę losującą.

Wersja mandaliczna, oparta jest na wersji trójwymiarowej, ujmuję przestrzenną wieżę w widoku z góry (w formie rzutu poziomego). Koło (kula sferyczna), symbolizujące w mandali niebo, jest uzyskane przez złudzenie optyczne. To wersja mandali, w której kwadrat staje się kołem a koło kwadratem. Jest rodzajem diagramu (uproszczeniem graficznym idei) chaosu zamieniającego się w harmonię.

Terapeutyczna i integrująca funkcja mandal Aleki Polis zarezonowała także w reakcji na wojenne wydarzenia ostatniego czasu. 1 marca 2014, w momencie agresji Rosji na Ukrainę (aneksja Krymu), artystka przekazała w Kijowie jedną z prac środowisku sztuki, okupującemu wtedy ukraińskie Ministerstwo Kultury. W namalowanej zaś w 2022r „Cyklooksytocynie” (nr 63) kolor czarny został zmieniony przez artystkę na kolor niebieski.

Kontynuacja tego procesu będzie miała miejsce w Domu Utopii, gdzie w trakcie spotkań terapeutycznych, angażujących osoby z Ukrainy z doświadczeniem traumy wojennej powstanie następna wersja mandali.

Serdecznie zapraszamy wszystkich chętnych do udziału! Szczegółowe informacje znajdziecie pod adresem rezerwacja@domutopii.pl, gdzie przyjmujemy kolejne zgłoszenia.

Aleksandra Polisiewicz (pseud. Aleka Polis) – artystka wizualna tworząca w obszarze sztuki (post) krytycznej oraz feministycznej. W swoich realizacjach posługuje się wideo, fotografią cyfrową, malarstwem, tworzy animacje oraz filmy dokumentalne.

Realizacja Aleki Polis w Domu Utopii jest częścią projektu „Sensorium poszerzone” finansowanego ze środków Funduszu Stabilizacyjnego dla Kultury i Edukacji 2022 Ministerstwa Spraw Zagranicznych Republiki Federalnej Niemiec oraz Goethe Institut.

rys. „Cyklooksytocyna” nr. 63, autorka: Aleka Polis

Print this page
#newsletter
Bądź na bieżąco