A co jeśli wiedźmy były pierwszymi emancypantkami? Takie spojrzenie proponuje Zofia Krawiec, krytyczka sztuki, kuratorka, a także autorka książki “Szepczące w ciemnościach”, która będzie tematem dzisiejszej dyskusji w Domu Utopii. Spotkanie poprowadzi Katarzyna Oczkowska.
Dom Utopii – os. Szkolne 26A
Piątek, 05.04.2024, godzina 18:00
Zofia Krawiec, z wykształcenia historyczka sztuki, zdobyła uznanie dzięki swoim licznym recenzjom wystaw i wywiadom z twórcami i twórczyniami pola kultury na łamach magazynów takich jak “Popmoderna”, “Dwutygodnik” czy “Szum”.
Szczególny rozgłos zyskała dzięki publikacji “Miłosny Performans” eksplorującej wpływ miłości na dzieła sztuki. Przedstawienie sztuki jako intymnej korespondencji między artystą a obiektem uczuć zwraca szczególną uwagę na miłość i seksualność, o której tak mało mówią historycy czy teoretycy sztuki.
Jej podejście odzwierciedla się również w osobistym zaangażowaniu w ruchy społeczne. Zofia, prowadząc Instagrama, stała się pionierką selfie-feminizmu. Idąc w ślad za „Teorią Smutnej Dziewczyny”, autorka przeciwstawiła się zbudowanym na patriarchalnych schematach oczekiwaniom wobec dziewczyn, które wcale nie muszą wpisywać się w konwencje piękna.
Na dzisiejszym spotkaniu również będą nam towarzyszyć podobne wątki, ale tym razem w innej odsłonie. Porozmawiamy o wiedźmach i ich czarach, a wizerunek czarownicy będzie niósł ze sobą siłę emancypacji i rewolucji.
Wejściówki na spotkanie dostępne są w kasie online Teatru Łaźnia Nowa.
Wydarzenie odbędzie się w ramach cyklu herstorycznych spotkań literackich wokół książek z Czytelni Domu Utopii. Od kwietnia do czerwca będziemy spotykać się z zaproszonymi osobami, by porozmawiać o wybranych publikacjach z naszego księgozbioru. Motywem przewodnim cyklu są bohaterki, prekursorki, kobiety zwykłe i niezwykłe. Te, które inspirują, tłumaczą, przecierają szlaki. Wybrane publikacje są punktem wyjścia do dyskusji wokół herstorii poszczególnych bohaterek literackich, a także realnych postaci.
fot. Alicja Kozak, na potrzeby wywiadu z Aleksandrą Nowak zamieszczonego na łamach G’rls ROOM.